Til brug for sporets justering, d.v.s. løftning og trækning i sideretning af sporet, således at det ligger rigtigt, anbringes langs banenen fast afmærkning. Denne består som regel af pæle af kasserede skinnestykker, der anbringes 2m fra spormidten og i en indbyrdes afstand af 50 m på ret spor og 20 m eller 10 m i kurver.
Skinnestykket er foroven forsynet med en kærv, hvorfra der skal være nøjagtig 2000mm til spormidten, medens oversiden på fri strækning angiver sporets s.o. (skinneoverkant). I kurver anbringes justerpælene langs den indvendige skinnestreng. På stationer holdes justerpælens overside 150 mm under s.o.
1. Til justerpælene anvender vi brunerede Z-skinnestrenge.
2. Skinnestrengen klippes så den er 20 mm lang. se.billede.
3. Herefter får pælene en gang Humbrol 113 Matt Rust (tørbrush)

5. Nu kan pælene anbringes på anlægget. Afstand mellem 2 pæle er 115/230mm i kurver & 575mm på lige stræk.
6. Pælens overkant skal være i højde med s.o. på fri strækning.
7. På stationer (150 mm under s.o.) 1,72 mm under s.o. (Vi bruger svelleoverkant)
Gode billeder ses i Ud at køre med damptog s.28 øverst & Godsvognsmateriellets historie s.96.